Tartalom 
	Mátyus Község Önkormányzat 
	Képviselő-testületének 
	6/2012.(II.15) 
	r e n d e l e t e 
	  
	Mátyus Község Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról 
	  
	I. 
	  
	Bevezető rész 
	  
	Mátyus Község Képviselőtestülete az Alkotmány 44/A.§.(1) bekezdés e./ pontja, és a (2) bekezdése , valamint a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) 16. § (1) bekezdése és a 18. § (1) bekezdése alapján a következő rendeletet alkotja: 
	  
	II.  
	  
	ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK 
	  
	Hivatalos megnevezés 
	  
	1. §. 
	  
	(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Mátyus Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat). 
	  
	(2) Az önkormányzat székhelye: 4835. Mátyus, Petőfi Sándor utca 2. szám 
	  
	(3) Az önkormányzat jogi személy. 
	  
	(4) Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a képviselő-testületet illetik meg, a képviselő- testületet a polgármester képviseli. 
	  
	(5) A képviselő- testület hivatalos megnevezése: Mátyus Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület). 
	  
	(6) Illetékességi területe: Mátyus község közigazgatási területe. 
	  
	- 
		
			A képviselő- testület hivatalának hivatalos  megnevezése: Mátyus Község Önkormányzata Képviselő-testület Polgármesteri Hivatala (a továbbiakban: Hivatal). 
	 
 
	  
	Jelképek 
	  
	2. §. 
	  
	(1)Mátyus község jelképei a községi címer és a községi zászló. 
	  
	(2)Mátyus község címere: 
	A községi címer formája nem lehet azonos az állami címerrel. 
	  
	A címer ábrázolás módja, szimbólumai: 
	a./ A címer alakja pajzs alakú, szabályos, több mezőre osztott. 
	  
	b./A pajzs felső részén a XIV. században jobb és bal oldalt a kopjafa részére félkörív, alsó részén a XI. században a lovas rohamok miatt a ló nyakívét követő jobbra és balra ívelő bemunkálás került kialakításra. A pajzs belső felosztása egyedi a Portugál stílust közelíti meg. Alsó és felső mezejében a községre jellemző elemek kerültek elhelyezésre, míg ívet követő külső részén óarany szegély húzódik, mely a tisztaságot, gazdagságot és összetartozást hívatott jelképezni. 
	  
	c./ A címer felső mezeje kék, mely az égboltot a tiszta vizű Tiszát tükrözi. Alsó mezejében a zöld félkör a tavasz, a megújulás, a növekvő élet jelképe. A nap és a hold az egységet a lovas kultúrájú népeket, a magyarságot jeleníti meg. A felső részben található bárány isten báránya, a reformációra, a református közösségre utal. 
	  
	d./ Az alsó és felső mezőt hullámos fehér vonal választja el, mint tökéletesség, tisztaság, és fény megjelenítője. 
	  
	e./ A címer alsó felének bal szélén piros mező a megélhetés, ugyanakkor az életet, de a halált is magába hordozza. Közepén földbe gyökerezett almafa a kötődést, a tájra jellemző tiszta gyümölcsöt az almát jeleníti meg. 
	  
	f./ A címer alsó felének közepén református templomtoronnyal zöld mezőben, mint az előrehaladás és reformáció jelenik meg. 
	  
	g./Az alsó fél jobb szélén szürke mezőben repülő parti fecske és gyurgyalag, kék mezőben hal a szürke szín a fásultságot, ugyanott a repülő madarak a törekvést, a kék mező a Rózsásdűlőt és Holt Tiszát, a másik a homok dűlőt mint falurészt jelképez. 
	h./ A címer alatti arany törésű kék szalag, benne 1270. mint a tatárjárásban megjelenő Matheus név falu változata, 1995. a község önállósodásának éve. Középen MÁTYUS feliratként a mai község neve. 
	A feliratok aranysárga színűek. 
	  
	(3) Mátyus község zászlaja: lobogója fehér színű anyaga vászon, illetve selyem melynek közepén, tengelyében a zászlórúddal párhuzamosan Mátyus község címerét ábrázolja. 
	  
	(4) Mátyus község jelképeinek használatát külön önkormányzati rendelet szabályozza. 
	  
	(5) Az önkormányzat pecsétje: 
	Kör alakú, benne felirat: „ Önkormányzati Képviselő-testület Mátyus Község ” Középen a Magyar címerrel. 
	  
	  
	III. 
	  
	FELADAT- ÉS HATÁSKÖRÖK  
	  
	3. §. 
	  
	(1) A községi önkormányzat a feladat- és hatáskörébe tartozó helyi érdekű közügyekben (a továbbiakban: helyi közügy) önállóan jár el. 
	  
	(2) Az Önkormányzat feladat- és hatáskörök főszabályként a képviselőtestületet illetik meg, melyeket a jelen rendeletben vagy más önkormányzati rendeletben megállapított jogszabályok szerint a polgármesterre, az állandó bizottságokra átruházhat. 
	  
	(3) A helyi közügyek a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásához, a közhatalom önkormányzati típusú helyi gyakorlásához, valamint mindezek szervezeti, személyi és anyagi feltételeinek helyi megteremtéséhez kapcsolódnak. 
	  
	(4) Az Önkormányzat a törvény keretei között: 
	  
	- önállóan alakíthatja szervezetét és működési rendjét, 
	- önkormányzati jelképeket alkothat, 
	- helyi kitüntetéseket és elismerő címeket alapíthat, 
	- önkormányzati tulajdonával önállóan rendelkezik, bevételeivel önállóan gazdálkodik, 
	- az önként vállalt és a kötelező önkormányzati feladatok ellátásáról egységes költségvetésből gondoskodik, 
	- saját felelősségére vállalkozói tevékenységet folytathat, kiegészítő állami támogatásra jogosult az önhibáján kívül hátrányos helyzetben levő települési önkormányzat, 
	- szabadon társulhat más helyi önkormányzattal, 
	- érdekeinek képviselete és védelme céljából területi, valamint országos érdekképviseleti szervezetbe tömörülhet, 
	- feladat- és hatáskörében együttműködhet külföldi helyi önkormányzattal, beléphet nemzetközi önkormányzati szervezetekbe. 
	  
	4. § 
	  
	Az Önkormányzat köteles gondoskodni: 
	  
	- 
		
			az egészséges ivóvízellátásról, 
	 
	- 
		
			az óvodai nevelésről, az általános iskolai oktatásról és nevelésről, 
	 
	- 
		
			az egészségügyi és a szociális alapellátásról, 
	 
	- 
		
			a közvilágításról, 
	 
	- 
		
			a helyi közutak és a köztemető fenntartásáról, továbbá 
	 
 
	köteles biztosítani a nemzeti és az etnikai kisebbségek jogainak érvényesülését. 
	  
	  
	  
	5. § 
	  
	- 
		
			Az Önkormányzat feladata a közszolgáltatások körében különösen: 
	 
 
	  
	- 
		
			a településfejlesztés, a településrendezés, 
	 
	- 
		
			az épített és természeti környezet védelme, 
	 
	- 
		
			a lakásgazdálkodás, 
	 
	- 
		
			a vízrendezés és a csapadékvíz elvezetés, a csatornázás, 
	 
	- 
		
			a köztemető fenntartása, 
	 
	- 
		
			a helyi közutak és közterületek fenntartása, a helyi tömegközlekedés, 
	 
	- 
		
			köztisztaság és a településtisztaság biztosítása, 
	 
	- 
		
			gondoskodás a helyi tűzvédelemről, a közbiztonság helyi feladatairól, 
	 
	- 
		
			közreműködés a helyi energiaszolgáltatásban, a foglalkoztatás megoldásában, 
	 
	- 
		
			az óvodáról, az alapfokú nevelésről, oktatásról, az egészségügyi, a szociális ellátásról, valamint a gyermek és ifjúsági feladatokról való gondoskodás, 
	 
	- 
		
			a közösségi tér biztosítása, 
	 
	- 
		
			közművelődési, tudományos, művészeti tevékenység, sport támogatása, 
	 
	- 
		
			a nemzeti és etnikai kisebbségek jogai érvényesítésének a biztosítása, 
	 
	- 
		
			az egészséges életmód közösségi feltételeinek elősegítése, 
	 
	- 
		
			helyi véleménynyilvánítás fórumainak (többek között: helyi kábel TV, polgármesteri és képviselői fogadóórák stb.) biztosítása. 
	 
 
	  
	  
	(2) A képviselő-testület hatásköréből nem ruházható át: 
	  
	- 
		
			az önkormányzati rendeletalkotás, 
	 
	- 
		
			az önkormányzat szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, 
	 
	- 
		
			a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés és megbízás, 
	 
	- 
		
			a helyi népszavazás kiírása, 
	 
	- 
		
			az önkormányzati jelképek, kitüntetések és elismerő címkék meghatározása, használtuk szabályozása, a díszpolgári cím adományozása, 
	 
	- 
		
			a gazdasági program megállapítása és végrehajtásáról szóló beszámoló elfogadása, 
	 
	- 
		
			a megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervhez való csatlakozás, 
	 
	- 
		
			a településrendezési terv jóváhagyása, 
	 
	- 
		
			éven belüli 3 millió Ft értékhatárt meghaladó hitel felvétele, 
	 
	- 
		
			kötvénykibocsátás, továbbá a közösségi célú alapítvány forrás átvétele és átadása, 
	 
	- 
		
			önkormányzati társulás létrehozása, társuláshoz, érdekképviseleti szervhez való csatlakozás, 
	 
	- 
		
			intézmény és (önkormányzati) vállalkozás céljára gazdasági társaság vagy szövetkezet alapítása, 
	 
	- 
		
			közterület elnevezése, emlékmű és köztéri szobor állítása, 
	 
	- 
		
			eljárás kezdeményezése az Alkotmánybíróságnál, 
	 
	- 
		
			felterjesztési jog gyakorlása (általánosságban, véleménynyilvánítás azokban az ügyekben, amelyekben a törvény az önkormányzat álláspontjának kikérését írja el), 
	 
	- 
		
			a népi ülnökök megválasztása, 
	 
	- 
		
			állásfoglalás megyei önkormányzati intézmény átszervezéséről, megszűntetéséről, ellátási szolgáltatási körzeteiről, ha az általa nyújtott szolgáltatás a települést is érinti, 
	 
	- 
		
			amit a törvény a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe utal. 
	 
 
	  
	IV.  
	  
	A KÉPVISELŐ- TESTÜLET 
	  
	6. § 
	  
	(1) A képviselő- testület tagjainak száma négy fő, a tagok névszerinti felsorolását e rendelet 
	1. számú függeléke tartalmazza. A polgármester tagja a képviselőtestületnek. 
	  
	(2) a képviselő- testület egyes hatásköreit a polgármesterre ruházza át, melyeket az érintett ágazat rendeletei szabályoznak. Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható. 
	  
	  
	AZ ALAKULÓ ÜLÉS 
	  
	A Képviselő- testület megalakulása 
	  
	  
	7. § 
	  
	(1) A Képviselő- testület alakuló ülését a választást követő tizenöt napon belül tartja meg. 
	  
	(2) Az alakuló ülést a legidősebb képviselő, mint korelnök vezeti. 
	  
	  
	8. § 
	  
	(1) A korelnök felkérésére a Helyi Választási Bizottság Elnöke tájékoztatást ad a helyi önkormányzati képviselők választásának eredményéről. 
	  
	(2) A képviselők esküt tesznek, és aláírják az esküokmányt, melynek szövegét e rendelet 
	1. számú melléklete tartalmazza. 
	  
	(3) A korelnök felkérésére a Helyi Választási Bizottság elnöke tájékoztatást ad a polgármester választás eredményéről. 
	  
	(4) A polgármester a Képviselő-testület előtt esküt tesz és aláírja az esküokmányt, melynek szövegét e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza. 
	  
	  
	A TELEPÜLÉSI KÉPVISELŐ 
	  
	A képviselő jogai és kötelességei 
	  
	9.§.  
	  
	A képviselők jogai és kötelezettségei azonosak. Az Ötv. –ben meghatározottakon túl a képviselő: 
	- 
		
			előzetesen bejelenti a polgármesternek, ha a Képviselő-testület vagy annak bizottsága ülésén való részvételében vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van; 
	 
	- 
		
			a Képviselő-testület vagy annak bizottsága, valamint a polgármester megbízása alapján részt vesz a testületi ülések előkészítésében, valamint különböző vizsgálatokban; 
	 
	- 
		
			a tudomására jutott titkot megőrzi, amely kötelezettsége megbízatásának lejárta után is fennáll. 
	 
	- 
		
			a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot írásban haladéktalanul bejelenti a polgármesternek. 
	 
 
	 
	  
	10.§. 
	  
	(1) Az önkormányzati képviselő a megbízólevelének átvételétől , majd ezt követően minden év január 1-étől számított 30 napon belül a helyi 
	önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló 2000. évi XCV. törvény melléklete szerinti vagyonnyilatkozatot köteles tenni. 
	A képviselő saját vagyonnyilatkozatához csatolni köteles a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársának, valamint gyermekének melléklet szerinti vagyonnyilatkozatát. 
	  
	(2) A vagyonnyilatkozat tételének elmulasztása esetén – annak benyújtásáig -az önkormányzati képviselő a képviselői jogait nem gyakorolhatja és az Ötv. 20 §-ában 
	meghatározott juttatásokban nem részesülhet. 
	  
	(3) A képviselő vagyonnyilatkozata – az ellenőrzéshez szolgáltatott azonosító adatok kivételével – nyilvános. 
	A képviselő hozzátartozójának nyilatkozata nem nyilvános. 
	  
	  
	11. §. 
	  
	A települési képviselő: 
	  
	- 
		
			a képviselő-testület ülésén a polgármestertől (alpolgármestertől), a jegyzőtől a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen – vagy legkésőbb tizenöt napon belül írásban – érdemi választ kell adni; 
	 
	- 
		
			kérésére az írásban is benyújtott hozzászólásokat a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni; illetőleg kérésére a véleményét rögzíteni kell a jegyzőkönyvben, 
	 
	- 
		
			tanácskozási joggal részt vehet bármely bizottság ülésén, 
	 
	- 
		
			megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet, 
	 
	- 
		
			a képviselő-testület hivatalától igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást. Közérdekű ügyben kezdeményezheti a képviselő-testület hivatalának intézkedését amelyre a hivatal tizenöt napon belül érdemi választ köteles adni, 
	 
	- 
		
			köteles részt venni a képviselő-testület munkájában. 
	 
 
	  
	  
	12. §. 
	  
	Kérdés, interpelláció 
	  
	  
	(1) Kérdés: az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozódás. 
	Az SzMSZ-ben meghatározott személyek magyarázatadási kötelezettsége a feladatkörükbe tartozó valamennyi ügyben. 
	  
	(2) A kérdésre a képviselő-testület ülésén köteles választ adni a megkérdezett. 
	A válaszadás maximális időtartama: 3-5 perc. 
	  
	(3)Ha az interpelláció benyújtására a képviselő-testület ülését megelőzően legalább 15 nappal sor került, úgy arra az ülésen kell érdemi választ adni, ennek időtartama az 5 percet nem haladhatja meg. 
	  
	(4) Az interpelláció tárgyának kivizsgálásában az interpelláló képviselőt is be kell vonni. 
	  
	(5) A képviselő-testület ülésen az ülésen az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az előterjesztő nyilatkozik, majd vita nélkül a testület dönt az elfogadásáról. 
	  
	(6) Az interpellációról a körjegyző rendszeres és folyamatos nyilvántartást vezet. 
	  
	  
	A Képviselő-testület tisztségviselőinek megválasztása 
	  
	13. §. 
	  
	(1) A Képviselő-testület dönt: 
	  
	- 
		
			- 
				
					a polgármester javaslata alapján titkos szavazással az alpolgármesteri; 
			 
			- 
				
					a polgármester vagy bármely képviselő javaslata alapján, legkésőbb soron következő ülésen, a bizottsági elnöki tisztség betöltéséről. 
			 
		 
	 
 
	  
	(2) Ha az alpolgármester vagy a bizottsági elnök, megválasztásánál nincs meg a szükséges többség e tisztség tekintetében a soron következő ülésen szavazást kell tartani. 
	  
	(3) A tisztségviselői megbízatás megszűnése esetén az új tisztségviselő megválasztására a (2) bekezdésben foglaltakat kell megfelelően alkalmazni. 
	  
	  
	A bizottságok tagjainak megválasztása 
	  
	14. § 
	  
	(1) A Képviselő-testület legkésőbb az alakuló ülését követő ülésén megválasztja a bizottságok képviselő tagjait.(2.számú függelék) 
	  
	(2) A bizottság nem képviselő tagjainak személyére bármely képviselő javaslatot tehet, amelyről a Képviselő-testület a soron következő ülésén dönt. A bizottságok nem képviselő tagjai a Képviselő-testület előtt esküt tesznek, melynek szövegét e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza. 
	  
	(3) A bizottsági tagság megszűnése esetén az (1)-(2) bekezdésbe foglaltakat kell értelemszerűen alkalmazni az új bizottsági tag megválasztásakor. 
	  
	  
	A KÉPVISELÕ-TESTÜLET MÛKÖDÉSE 
	  
	Az ülések  
	  
	15. §. 
	  
	(1) A Képviselő- testület évente legalább 6 ülés tart. 
	  
	(2) Az ülések kezdési időpontja: 9 óra. 
	  
	(3)Az ülések helyszíne: a Hivatal ülésterme. 
	  
	Az ülés összehívása 
	  
	16. §. 
	  
	(1) A Képviselő-testület üléseinek időpontjáról, helyéről és napirendjéről a Hivatal a lakosságot az ülés előtt legalább 2 nappal tájékoztatja, a meghívó Hivatal hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel. 
	  
	(2) A közmeghallgatást igénylő napirendi pontot tárgyaló ülés időpontját, helyét legalább tizenöt nappal az ülés előtt a Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel közzé kell tenni. 
	  
	17. §. 
	  
	(1) A Képviselő-testület elnöke a polgármester , aki összehívja és vezeti a Képviselő-testület ülését, annak akadályoztatása esetén az alpolgármester. 
	  
	(2) Az ülést nyolc napon belül össze kell hívni a Képviselő- testület bizottságának, valamint a képviselők egynegyedének indítványára. 
	  
	(3) A rendkívüli ülés összehívásának kötelezettségének a polgármester 15 napon belül nem tesz eleget Ötv. 98.§. (2) bekezdésének f.) pontja alapján a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal Vezetője hívja össze az ülést. 
	  
	(4) A Képviselő-testület üléseit a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatása esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze. 
	  
	18. § 
	  
	(1) A képviselők és meghívottak a Képviselő- testület ülése előtt 5 nappal megkapják az ülés meghívóját és az írásos előterjesztéseit. Késedelem esetén a napirendi pont tárgyalásáról a Képviselő- testület dönt. 
	(2) A Képviselő-testület rendkívüli esetben rövid úton (távbeszélő, távmásoló, stb.) is összehívható. 
	  
	19. § 
	  
	(1) Az írásos meghívó tartalmazza az ülés helyét és kezdési időpontját, a javasolt napirendet, a napirendi pontok előterjesztőit. 
	  
	(2) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni a Képviselő-testület tagjai mellett: 
	a/ a napirendi pont tárgya szerint illetékes szerv vezetőjét; 
	b/ a napirendi pont tárgya szerint illetékes hivatali ügyintézőt; 
	c/ valamint akinek a jelenléte a napirendi pont alapos és körültekintő megtárgyalásához elengedhetetlenül szükséges. Erről a polgármester dönt. 
	  
	  
	  
	(3) A polgármester köteles évente legalább egyszer a testületi ülésre meghívni az alábbi személyeket: 
	a/ Rendőrkapitány, 
	b/ helyi egyházak vezetőjét. 
	  
	  
	A nyilvános és zárt ülések köre 
	  
	20. §. 
	  
	(1) A képviselő-testület ülése nyilvános. 
	  
	(2) A képviselő- testület 
	- 
		
			zárt ülést tart választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, illetőleg visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása és állásfoglalását igénylő személyi ügy tárgyalásakor, ha az érintett a nyilvános tárgyalásba nem egyezik bele, továbbá önkormányzati hatósági összeférhetetlenségi és kitüntetési ügy tárgyaláskor, valamint vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás tárgyalásakor. 
	 
	- 
		
			Zárt ülést rendelhet el a vagyonával való rendelkezés és az általa kiírt pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás üzleti érdekeit sértené. 
	 
 
	  
	(3) A zárt ülésen a képviselő-testület tagjai a kisebbségi szószóló és a körjegyző, továbbá meghívása esetén az érintett és a szakértő vesz részt. Törvény előírhatja, mely esetben kötelező az érintett meghívása. 
	  
	(4) A képviselő-testület ülését a polgármester vezeti akadályoztatás esetén az alpolgármester. Együttes akadályoztatásuk esetén az ülést az Ügyrendi Bizottság Elnöke vezeti. 
	  
	(5) A polgármester a testületi ülés vezetése során, ellátandó feladatok 
	  
	- 
		
			megállapítja, hogy a képviselő-testület ülését az SZMSZ szerint hívták össze, 
	 
	- 
		
			megállapítja az ülés határozat képességét (határozat képesség vizsgálat módja: a jelenléti ív csatolása a jegyzőkönyvhöz) 
	 
	- 
		
			előterjeszti az ülés napirendjét 
	 
	- 
		
			a rend fenntartása, 
	 
	- 
		
			időszerű kérdésekről tájékoztatás, 
	 
	- 
		
			tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről 
	 
	- 
		
			ülés bezárása 
	 
	- 
		
			tájékoztatás a következő ülés várható időpontjáról, napirendjéről 
	 
 
	  
	(6) A képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz. 
	  
	(7) A zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell a közérdekű adat közérdekből nyilvános adat megszerzésének lehetősét. 
	  
	A vita 
	  
	21. §. 
	  
	(1) Minden előterjesztés és a vele összefüggő döntési javaslat felett külön-külön kell vitát nyitni. Az előterjesztőhöz a képviselő- testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a vitát megelőzően válaszolni kell. A vita lezárására a Képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet, amely felett a Képviselő-testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra, ezt követően további hozzászólásra nincs lehetőség. 
	(2) A körjegyző jelzi a Képviselő- testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha a döntési javaslatuknál vagy döntésüknél jogszabálysértést észlel. 
	  
	(3) Ügyrendi javaslat legfeljebb egy perc időtartamban tehető, amely az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő – döntést igénylő – eljárási kérdésre vonatkozó javaslat. Ügyrendi javaslat esetében a polgármester soron kívül szót ad, az ügyrendi javaslat megtételét követően a javaslatot vita nélkül azonnal megszavaztatja. 
	  
	Az előterjesztés 
	  
	22. §. 
	  
	(1) A Képviselő- testület ülésére általában írásbeli előterjesztés készül. Indokolt esetben a polgármester döntése alapján szóban is előterjeszthető napirendi pont. 
	  
	(2) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vita során elhangzott módosító és kiegészítő, majd az előterjesztésben szereplő javaslat felett kell dönteni. 
	  
	(3) Szóbeli előterjesztés esetén a határozati javaslatot írásban kell megfogalmazni. 
	  
	(4) Képviselő-testületi napirend előterjesztője lehet: 
	  
	a/ a polgármester; 
	b/ a képviselő- testület tagja; 
	c/ a képviselő- testület bizottsága bizottsági határozat alapján; 
	d/ körjegyző ; 
	e/ a képviselő- testület által alapított gazdasági és közhasznú társaságok ügyvezetői; 
	f/ a képviselő- testület által felkért személy vagy szerv vezetője. 
	  
	  
	  
	(5) Az előterjesztés két részből áll: 
	  
	a/ Első rész: 
	1./ a tárgy pontos meghatározása; 
	2./ a témakör ismételt napirendre kerülése esetén, a korábbi döntés; 
	3./ az előkészítés során felmerülő vélemények; 
	4/ az előterjesztést készítők megnevezése. 
	  
	b/ Második rész: 
	1./ határozati javaslat; 
	2./ a végrehajtásért felelős személy megnevezése; 
	3./ a határidő megjelölése. 
	  
	Az ülés rendje 
	  
	23. §. 
	  
	(1) A polgármester gondoskodik a tanácskozás rendjének a fenntartásáról, ennek során: 
	  
	a/ figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendi ponttól, valamint a tanácskozáshoz nem illő, sértő módon nyilatkozik; 
	b/ rendreutasítja azt a személyt, aki az ülés rendjéhez méltatlan magatartást tanúsít; 
	c/ ismétlődő rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezi a rendbontót; 
	d/ ismételt és súlyos rendbontás esetén a rendbontó eltávolításához karhatalom segítségét veszi igénybe; 
	e/ a c/ d/ pontban felsorolt intézkedések a Képviselő-testület tagjával és a jegyzővel szemben nem alkalmazhatóak. 
	  
	(2) A sértő kifejezést használó képviselő az egész tanácskozás során megkövetheti a testületet, illetve a megsértett személyt. 
	  
	(3) Az érintett személy a vita során bármikor személyes megjegyzést tehet legfeljebb egy perces időtartamban, amennyiben vissza akarja utasítani az őt ért támadást. 
	  
	Zárt ülés 
	  
	24. §. 
	  
	(1)A zárt ülés anyagát kizárólag a következő személyeknek lehet átadni: 
	  
	a/ a Képviselő-testület tagjainak, 
	b/ a körjegyzőnek, 
	c/ a napirendi pontot tárgyaló bizottság tagjainak, 
	d/ az illetékes Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal Vezetőjének, illetve helyettesének 
	  
	(2) A külön törvény szerinti közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell. 
	  
	Döntéshozatal 
	  
	25. §. 
	  
	(1) A Képviselő- testület akkor határozatképes, ha az ülésen a képviselők több mint a fele jelen van. A javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint felének igen szavazata szükséges. 
	(2) Határozatképtelenség esetén a Képviselő-testületet nyolc napon belül újra össze kell hívni. 
	  
	(3)Minősített többség kell dönteni a következő ügyekben: 
	  
	a/ rendeletalkotás; 
	b/ a Képviselő- testület és szervei szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, továbbá a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, megbízás, fegyelmi eljárás során hozott határozat; 
	c/ önkormányzati társulás létrehozása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás; 
	d/ megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás; 
	e/ intézmény-alapítás, átalakítás, megszüntetés; 
	f/ ötszázezer forintot meghaladó hitelfelvétel; 
	g/ közalapítvány létrehozás, alapítványhoz történő hozzájárulás; 
	h/ értékhatárra tekintet nélkül az önkormányzat tulajdonában lévő telkek és felépítmények feletti rendelkezés; 
	j/ a Képviselő-testület hatáskörének átruházása; 
	k/ kitüntetés, díszpolgári cím adományozás; 
	l/ zárt ülés elrendelése esetén; 
	m/ keresetet nyújthat be a polgármester sorozatos törvénysértő tevékenysége, mulasztása miatt, továbbá vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettsége szándékos elmulasztása vagy a valóságnak nem megfelelő teljesítése esetén; 
	n/ képviselő döntéshozatalból történő kizárása; 
	o/ településrészi önkormányzat létrehozás; 
	p/ titkos szavazás elrendelése; 
	r/ a polgármesterrel szemben fegyelmi eljárás kezdeményezése esetén annak elrendeléséről; 
	s/ helyi népszavazás elrendelése. 
	  
	(4) A minősített többséget igénylő javaslat elfogadásához a megválasztott képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges. 
	  
	(5) A Képviselő-testület hatáskörébe tartozó választási, kinevezési, megbízási és kitüntető cím adományozása ügyében, ha a határozati javaslatban több személy szerepel, továbbá több alternatívát tartalmazó javaslat esetén a Képviselő-testület többlépcsős szavazással dönt oly módon, hogy minden képviselő mindegyik jelöltre, illetőleg alternatívára szavazhat. Az egyes szavazási fordulókban a legkevesebb szavazatot kapott személyre, illetőleg alternatívára a következő szavazási fordulóban nem lehet szavazni. A végszavazás során a két legtöbb szavazatot kapott személyről, illetőleg alternatívára a Képviselő-testület együttes szavazással dönt. 
	  
	26. §. 
	A Képviselő-testület ülésein a szavazás kézfelemeléssel történik. 
	  
	27. §. 
	(1) A képviselő-testület döntései a következők lehetnek: 
	  
	(2) A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, alakszerű határozat meghozatala nélkül dönt: 
	- 
		
			napirendi pontok meghatározásáról, 
	 
	- 
		
			ügyrendi kérdésekről, 
	 
	- 
		
			tájékoztató jellegű anyagok tudomásul vételéről, 
	 
	- 
		
			képviselő-testületi tag interpellációjára adott válasz elfogadásáról, 
	 
	- 
		
			rendelettervezet vagy határozati javaslat módosítására, kiegészítésére tett indítványok elfogadásáról. 
	 
 
	  
	28. §. 
	  
	(1) A képviselő-testület rendeleteit és határozatait külön-külön a naptári év elején kezdődően folyamatos sorszámozással és évszámmal kell ellátni a (2) és (3) bekezdésekben foglaltak szerint. 
	  
	  
	  
	(2) A képviselő-testület rendeletének jelölése: 
	  
	Mátyus Község Önkormányzat 
	Képviselő-testületének 
	../….év .(hó. nap)  
	r e n d e l e t e 
	  
	  
	(3) A képviselő-testület határozatának jelölése: 
	  
	Mátyus Község Önkormányzat 
	Képviselő-testületének 
	../….év.(hó. nap)  
	h a t á r o z a t a 
	  
	(4) A rendeletek és határozatok sorszámozása arab számokkal történik. 
	  
	29. §. 
	  
	A határozatokat a körjegyző 8 napon belül megküldi az azok végrehajtásáért felelőssé tett személyeknek és szerveknek. 
	  
	  
	  
	Az önkormányzati rendelet alkotásának főbb szabályai 
	  
	30. §.  
	  
	(1) Önkormányzati rendeletalkotást kezdeményezhet: 
	a./ a Polgármester; 
	b/ a Képviselő-testület tagja; 
	c/ a Képviselő-testület bizottsága; 
	d/ a körjegyző; 
	  
	(2) A rendelet tervezetet a jogalkotásról szóló törvényben foglal követelmények figyelembevételével kell előkészíteni. 
	  
	(3) A rendelet tervezet előterjesztésében az előkészítés során tett javaslatokat szerepeltetni kell. 
	  
	(4) A polgármester, a körjegyző véleményének meghallgatása után, egyes rendelet tervezeteket az érdemi vita előtt közmeghallgatásra bocsáthat. 
	  
	(5) A rendelet hiteles szövegét a körjegyző szerkeszti. 
	  
	(6) A rendeletekről nyilvántartást kell vezetni, amelyről a körjegyző gondoskodik. 
	  
	  
	A közzététel 
	  
	31. §. 
	  
	(1) A rendeletet a Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni. A hirdetményt tizenöt napra kell kifüggeszteni, és azon fel kell tüntetni a kifüggesztés és a levétel napját. A kihirdetés időpontja a kifüggesztés napja. 
	  
	(2) A Hivatalban a rendelet egy példányát el kell helyezni. 
	  
	Szavazás 
	  
	32. §. 
	  
	(1) A Képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással hozza. 
	  
	(2) A szavazategyenlőség esetén a szavazást a képviselő-testület következő ülésén kell megismételni. Amennyiben az ismételt szavazás során is szavazategyenlőség lép fel a szavazás azonnal megismételhető. Ha ennek eredménye során is szavazategyenlőség születik a javaslat elutasításának számít. 
	  
	(3) A Képviselő-testület, az alpolgármesteri tisztség betöltéséről titkos szavazással dönt. A Képviselő-testület zárt ülésén bármely képviselő indítványozhatja titkos szavazás tartását, amelyről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt. 
	  
	  
	  
	  
	Név szerinti szavazás 
	  
	33. §.  
	  
	(1) A polgármester, illetve bármely képviselő indítványozhatja a név szerinti szavazás tartását, amelyről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt. 
	  
	(2) A név szerinti szavazásnál a körjegyző betűrendben felolvassa a Képviselő-testület tagjainak névsorát, akik nevük felolvasásakor „igen”, „nem”, „tartózkodom” kijelentéssel szavaznak. 
	  
	  
	JEGYZŐKÖNYV 
	  
	34. §. 
	  
	(1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely a megjelent képviselők és meghívottak nevét, a tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét, a szavazás számszerű eredményét és a hozott döntéseket tartalmazza. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik. 
	  
	(2) A testületi ülésről 2 példányban kell jegyzőkönyvet készíteni. Ebből: 
	  
	- 
		
			Első példányt a körjegyző kezeli, de hozzáférhetővé kell tenni a képviselők és az érdeklődő állampolgárok számára. 
	 
	- 
		
			Másik példányt meg kell küldeni 15 napon belül a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal Vezetőjének. 
	 
 
	  
	(3)A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyv első példányához csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet. A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz. 
	  
	(4) A jegyzőkönyv tartalmazza: 
	  
	- 
		
			az ülés jellegét (alakuló, rendes, rendkívüli, közmeghallgatás), 
	 
	- 
		
			az ülés nyilvános avagy zárt ülési módját, 
	 
	- 
		
			az ülés helyét, időpontját, 
	 
	- 
		
			a megjelent képviselők nevét (távolmaradt képviselők névsorát), 
	 
	- 
		
			az ülésen tanácskozási joggal résztvevők nevét, 
	 
	- 
		
			az ülés megnyitásának időpontját, 
	 
	- 
		
			az elfogadott napirendet, 
	 
	- 
		
			napirendként az előadót és a felszólalók nevét, a kérdéseket, a hozzászólások lényegét, 
	 
	- 
		
			a szavazás eredményét és a határozat szövegét, 
	 
	- 
		
			a polgármester esetleges intézkedéseit (a testületi ülésen történt fontos eseményekről), 
	 
	- 
		
			aláírásokat, dátumot, pecsétet. 
	 
 
	  
	(5) A jegyzőkönyv elkészítéséről a körjegyző gondoskodik. A képviselő ülésének a jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá. 
	  
	  
	A közmeghallgatás rendje 
	  
	35. §. 
	  
	(1) A Képviselő-testület minden évben legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart, melyen az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek. 
	  
	(2) A közérdekű kérdéseket és javaslatokat a Hivatal harminc napon belül kivizsgálja. A bejelentőnek adott válaszról a Képviselő-testületet tájékoztatni kell. 
	  
	         
		 
	        
	        |